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Representação Portuguesa | 12ª Exposição Internacional de Arquitectura - La Biennale di Venezia
Portuguese Participation | 12th International Architecture Exhibition – La Biennale di Venezia


A 12ª Exposição Internacional de Arquitectura - La Biennale di Venezia - recebe uma representação de Portugal que demonstra o valor de excelência da arquitectura portuguesa contemporânea. Álvaro Siza Vieira, Manuel e Francisco Aires Mateus, João Luís Carrilho da Graça e Ricardo Bak Gordon foram os arquitectos escolhidos, através de quatro propostas construídas, quatro casas que representam quatro diferentes olhares e culturas arquitectónicas no horizonte de uma enorme vitalidade nos modos de pensar e fazer arquitectura. Fernando Guerra fotografou 3 dos 4 projectos presentes na Bienal.


The 12th International Architecture Exhibition – La Biennale de Venezia – receives a representation from Portugal which demonstrates the excellence of Portuguese contemporary architecture. Álvaro Siza Vieira, Manuel and Francisco Aires Mateus, João Luís Carrilho da Graça and Ricardo Bak Gordon were the architects chosen by means of four already built projects, four houses representing four different views and architectural cultures on a very dynamic horizon in the ways of thinking and doing architecture. Fernando Guerra have shoot 3 of the 4 projects represented in the Biennale.

Images from this house on our next ultimasreporatagens update

Entrevista a FG na "house trades" | Setembro 2010
Interview FG on "house trades" | September 2010

Entrevista a FG na "O mundo da Fotografia digital" | Abril 2010
Interview on Portuguese best selling photography magazine

Desenhos ao jantar | Álvaro Siza
Sketches at dinner | Álvaro Siza


"… a culpa é do meu tio Quim que, sem saber desenhar, comprava-me lápis de cor, sentava-me ao seu colo, depois de jantar, e ensinava-me a desenhar cavalos."(mais)

 
"the blame is my uncle Quim's, who, without knowing how to draw bought me coloured pencils and sat me up on his lap after dinner and taught me how to draw horses." (more)

Ponte Pedonal Ribeira da Carpinteira, Covilhã | João Luís Carrilho da Graça
Pedestrian bridge over Ribeira da Carpinteira, Covilhã | João Luís Carrilho da Graça




Pedestrian bridge over Ribeira da Carpinteira, Covilhã, Portugal (2003 - 2009)


"The sinuous and segmented design of the bridge winds above de valley, along a distance of about 220 m. The central bay takes the perpendicularity to the line of the valley. The other two sections are inflected and oriented towards their anchoring points. The connection between the two points is no longer the shortest distance between them. The tensioned geometry of its layout interferes with visual orientation and with the perception of dominating heights of "Serra da Estrela", on one side, and with the vastness of Cova da Beira on the lower side." jlcg.pt

Ur agora no Google maps
Ur now on Google maps
googlemaps
 
Planear a sua visita é agora mais simples. Pode viajar pela maior biblioteca de arquitectura portuguesa contemporânea usando o Google maps com a marcação das principais obras públicas. UR no Google maps

Planning your study trip or simple sightseeing became easier than ever. You can now travel through the most comprehensive online library of contemporary Portuguese architecture using Google maps . UR at Google maps
Due to our privacy policy only public buildings and private works open to the public, are shown on the map.

FG Entrevistado no Archdaily
Interview in Archdaily

Farol Museu de Santa Marta, Cascais | Aires Mateus
Santa Marta Lighthouse Museum, Cascais | Aires Mateus

Primeiros exemplares disponíveis através do site esgotados. Se pretender adquirir o livro 04 reserve o seu exemplar para entrega a partir do dia 15 Janeiro.

"Alvaro Siza: The Function of Beauty" | Best Architecture Books of 2009
By Norman Weinstein - ArchNewsNow

"Carlos Castanheira, Álvaro Siza: The Function of Beauty (Phaidon, $90). A coffee-table tribute that may be the definitive book on the sadly underrated Portuguese genius. Acutely sensitive to site, and relentlessly experimental in the vein of an unstoppable Modernism, Siza is an architect for the ages. Impeccable photography throughout, particularly of his masterpiece, the Ibere Camargo Foundation Museum – a building of the same noble majesty as the Kimball or Guggenheim. Siza contributes some spare (though helpful) commentary. Fernando Guerra's photography fills in the gaps and inspires the quick purchase of a ticket to Lisbon."
 


Livro 04 - Farol Museu de Santa Marta, Cascais | Aires Mateus
Book 04 - Santa Marta Lighthouse Museum, Cascais | Aires Mateus



POSTAIS

Escrevo este pequeno texto no meu último dia a fotografar o Farol Museu de Santa Marta. Na verdade, os trabalhos de fotografia nunca ficam finalizados. Perceber qual o melhor momento para acabar de fotografar uma obra, é algo que se aprende, e, de preferência, pratica-se diariamente; mas numa encomenda como esta, a obra torna-se na desculpa necessária para outros dias de evasão e fotografia. Nestes casos é sempre possível fazer mais. Ou, talvez, ver mais…

Seguir, fotografando, a obra do atelier Aires Mateus é um privilégio pelo acesso livre a belíssimos espaços privados e por ser um tipo de arquitectura que constitui um excelente palco para o meu trabalho, pela forma como vejo a arquitectura e a registo. Talvez por se basear no conceito de um "dia na obra", de requerer uma entrega e permanência no sitio e do registo atento da mudança da luz durante o dia. Um olhar sobre o passar do tempo no edifício. O Farol Museu de Santa Marta é o tipo de projecto que me envolve e fornece pistas; e, como em qualquer museu aberto ao público, dá-me actores de ocasião, protagonistas de um instante que é meu e que gosto de partilhar mais tarde.

São já alguns anos a fotografar as obras de Aires Mateus com casas, edifícios de escritórios, museus e exposições. O Farol Museu foi mais uma missão cumprida (ou, como sempre... incompleta) em dias soltos e interrompida com viagens e outros trabalhos, mas onde regressei pelo prazer de fotografar, como se fosse um descanso fazê-lo. E para mim é-o certamente. E, para mais com o prazer que é ganhar as novas imagens do dia e adicioná-las como camadas de uma história que se conta num slide show do ultimasreportagens ou nas páginas de uma revista. Ou, neste caso, na forma de um livro. Essa história não tem de ser antropológica, factual ou interpretativa, mas procura de algum modo mostrar vários momentos da existência da obra, como um arqueólogo que percorre os seus passados para justificá-la no presente. Mesmo que não seja preciso fazê-lo.

Chegam mais visitantes enquanto acabo estas linhas sentado na esplanada do Farol. Quantos irão visitá-lo por verem estas imagens? Ou, para quantos serão estas imagens o único contacto com a obra? E que obra é esta?
Tenho já muitas fotografias... Tenho o mau e o bom tempo. O princípio e o fim do dia, tenho o engano de quem queria um restaurante e não um museu, fotografei a troca de desamores de um casal e a passagem rápida de outro que seguia em bicicletas alugadas. Fotografei famílias a chegar e a espera dos empregados do museu para os receber. Ou a eterna paciência da senhora da limpeza que apanha as folhas que caem, durante o dia, da árvore do vizinho. Apanhei também as sombras no lioz de quem passa e detalhes dos azulejos reflectores que mostram o mar. Por trás esteve sempre a obra com as suas caixas brancas ou revestidas com o muro habitado, as sombras da bateria baixa e no fim deste passeio que é quase um corredor ao ar livre cavado numa rocha, o Farol.

No fundo gosto de ser um fotógrafo de postais.
Vou fotografar mais.

Fernando Guerra
Farol Museu de Santa Marta, Cascais. 22 Novembro 2008.

 
POST CARDS

I write this small text on my last day of taking photographs at the Lighthouse Museum before the publication of this book. Photography jobs are never truly finished, and knowing when to stop is an acquired skill, preferably practised on a daily basis. However, with a commission such as this, work becomes a necessary evasion for additional days of photographing. In such cases, one can always do more. Or, perhaps, see more...

Photographically accompanying the work of Aires Mateus' studio is a privilege. It is due as much to free access to the exquisite private spaces as to being the kind of architecture that serves as an excellent platform for my work, in the way I see and record it. Perhaps because it is based on the concept of "a day at the site...", it requires a permanent presence as well as attention to changes in the light throughout the day. A view of the passing of time in the building. The Santa Marta Lighthouse Museum is the type of project that immerses me and provides leads, and just like in any museum open to the public, it supplies me with random actors, protagonists that are part of an instant that belongs to me, that later I like to share.

A few years have gone by of Aires Mateus photographs depicting certain houses, office buildings, museums and exhibitions. The Santa Marta Lighthouse Museum was more of a mission accomplished (or as always...unaccomplished) on random days, interrupted by trips and other work, but where I returned for the pleasure of photographing, as if it were a form of relaxation to do it, which for me it certainly is. Even more so through the enjoyment of adding the day's new images like layers of a story told as a slideshow in ultimasreportagens or in the pages of a magazine. Or, in this case, in the form of a book. The story does not have to be anthropological, factual or interpretative, but it somehow attempts to touch various moments in the existence of the work, like an archeologist who goes through his past to justify his work in the present. Even if it is not necessary.

More visitors arrive as I finish these lines, sitting in the Lighthouse's outdoor café. How many will visit it after seeing these images? Or, for how many will this be their only contact with the structure. And what sort of structure is it?
I already have many photographs...I have had good and bad weather. The beginning and end of the day. I make the mistake of one who wanted a restaurant and not a museum, I photographed a couple's disdainful exchange and the quick passing of another on hired bicycles. I photographed families arriving and waiting for the museum's employees to receive them. Or the eternal patience of the cleaning woman who picks up the leaves that fall during the day from the neighbour's tree. On the limestone, I also caught the shadows of passers-by and the detail of reflective tiles mirroring the sea. Ever present in the background stood the structure with its white boxes or shared walls, the shadows of the low battery and at the end of this passage that is almost an open-air corridor dug out of a rock, the Lighthouse.

In the end, I like being a post-card photographer.
I'm going to take more pictures.

Fernando Guerra
Santa Marta Lighthouse Museum, Cascais. 22nd November 2008.


TEXTOS

Memória
Aires Mateus Arquitectos

Reabilitação das fortalezas marítimas de Cascais
António D'Orey Capucho

Farol museu de Santa Marta
Duarte Nobre Guedes

Cascais, 7 de Junho de 2008: 16.35h
Stephen Bates

Farol. Território. Fragmentos

Ricardo Carvalho

Postais
Fernando Guerra
  TEXTS

Memory
Aires Mateus Arquitectos

Renovation of the coastal forts of Cascais
António D'Orey Capucho

Santa Marta lighthouse museum

Duarte Nobre Guedes

16:35, 7th June 2008, Cascais
Stephen Bates

Lighthouse. Territory. Fragments

Ricardo Carvalho

Post cards
Fernando Guerra

Bilingue Portuguese – English
capa semi-rija
130x180 mm
112 PAGS
preço:  12€ + 3€ portes (correio registado)

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Novo ultimasreportagens.com v3.0
New ultimasreportagens.com v3.0

Versão 3 do ultimasreportagens  com novo design, 385 reportagens e  20.000 fotografias online. A maior biblioteca de arquitectura contemporânea portuguesa ficou ainda maior e mais simples de consultar.
principais novidades:

aumento de 30% do interface | slideshow de abertura | novo formato para os destaques | nova barra lateral com apresentação do atelier, textos, media e ligações | nova bio da equipa FG+SG | fotografias nas reportagens 50% maiores e sem marca de água | pesquisa em tempo real | filtro por tipo de projecto | legendagem das reportagens em português e inglês | slideshow em full screen | possibilidade de ligação directa a cada reportagem.

Version 3 of ultimasreportagens.com with a new design, 385 projects and 20.000 images online. The biggest library of portuguese architecture just got even bigger and easier to browse.
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interface 30% larger | new opening slideshow | new format for news/highlights | new functionality of the side bar with links to media, clients and texts about our work | complete bio of the FG+SG team | images 50% bigger, without watermark | search box with real time results | filter by project type and year | full screen slideshows | possibility of linking directly to each project.

"Em trânsito" | Angola - Japão
"In transit" | Angola - Japan
Chá de Caxinde Luanda   Flamingo Princess Tokio

Casa das Histórias Paula Rego | Eduardo Souto de Moura
Souto de Moura latest project

 
A Casa das Histórias Paula Rego é um projecto do arquitecto Eduardo Souto de Moura. Retomando, num espírito contemporâneo, alguns aspectos da arquitectura histórica da região, distingue-se de imediato na paisagem por duas estruturas piramidais de igual dimensão e pelo betão pigmentado a vermelho.
Assumindo-se o terreno e as árvores preexistentes como elementos fundamentais, os diferentes volumes compõem o edifício configuram quatro alas, subdivididas no interior em salas sequenciais, dispostas em torno de um volume central mais elevado, que corresponde à sala de exposições temporárias. O interior, em tons neutros, pavimentado a mármore azulino de Cascais, conta, para além das áreas técnicas e de serviço, com 750 m2 de áreas de exposição, uma loja, uma cafetaria com esplanada aberta para um frondoso jardim e um auditório com 200 lugares.
O projecto, correspondendo à vontade da artista, a quem se deve a escolha do arquitecto, dá resposta às muitas exigências de funcionalidade museológica.


The Casa das Histórias Paula Rego was designed by the architect Eduardo Souto de Moura. The building makes use of certain aspects of the region’s historical architecture, which is here reinterpreted in a contemporary way. It can be immediately recognized thanks to its two pyramid-shaped towers and the red-colored concrete used in its construction.
The land and trees which previously existed at the site are incorporated as fundamental elements, while four wings, of varying heights and sizes, make up the building. The building itself is subdivided into rooms which lead into one another and are laid out around the higher central room which houses the temporary exhibition. The building’s interior has 750 m2 of exhibition space, on top of the technical and service areas, and is decorated in neutral shades and paved with the blue-grey marble of Cascais. The building also houses a shop, a café which opens onto a verdant garden and an auditorium with 200 seats.
The building’s design is fully in keeping the artist’s wishes, and it was Paula Rego herself who was responsible for the choice of architect. It meets all the requirements for a museum and its various functions, without forgetting the need to give visitors a warm welcome.



Exposição FG no Porto
Exhibition in Oporto
10 anos

FG+SG 10 anos
FG+SG 10 years
Fernando Guerrra + Sergio Guerra

Centro documentação Álvaro Siza
Álvaro Siza Documentation Center

Habitar Portugal 2006-2008 | 33 projectos seleccionados estão no últimas reportagens
Habitar Portugal 2006-2008 | 33 of the selected projects are online in ultimasreportagens.com
A edição Habitar Portugal 2006-2008 é uma iniciativa do Conselho Directivo Nacional da Ordem dos Arquitectos, com o apoio da Mapei. A edição Habitar Portugal 2006-2008 propõe levar ao público a diversidade da produção dos arquitectos membros efectivos da Ordem dos Arquitectos, concluídas nos anos de 2006 a 2008, quer em território português, quer no estrangeiro.

Habitar Portugal is a selection of work by Portuguese architects built between 2006 and 2008, reproducing a part of the body of work which is Portuguese architecture – from small to large scale projects, from detachedhouses to public spaces. Like a geo-referenced map, or a first impression of mainland Portugal and the islands: selective but comprehensive, a single image made up of varied identities. The Habitar Portugal project is organized by the Ordem dos Arquitectos, exclusively sponsored by thecompany MAPEI.

mosaico projectos
[A] ainda arquitectura _ casa m+m | Adalberto da Rocha Gonçalves Dias _ casas brancas | Álvaro Siza Vieira _ Museu Iberê Camargo | Ana Costa _ bes Altura | António Belém Lima _ ampliação dos paços do concelho de Boticas | ARX Portugal Arquitectos _ conservatório de música de Cascais | Atelier do Corvo _ a diversidade da vida nos 300 anos de Lineu | Carlos Castanheira _ casa de adpropeixe Correia/Ragazzi Arquitectos | casa no Gerês | Eduardo Souto de Moura _ Burgo empreendimento | Francisco Vieira de Campos _ bairro Contumil | Francisco Vieira de Campos _ inapal metal | Freddy Cezar _ Edifício do Amparo | Frederico Valsassina _ estúdios r.t.p./r.d.p. | João Luís Carrilho da Graça _ Escola Superior de Música de Lisboa | João Mendes Ribeiro _ Ampliação e Requalificação da Casa Vaz Pais | Jorge Figueira _ edifício C | Jorge Sousa Santos _ Óptica na Graça | Luís M. Correia, Nelson Mota, Vanda Maldonado e Susana Constantino _ intervenção no castelo de castelo novo | Luís Pereira Miguel _ casa monte | Miguel Beleza Teixeira Seixas e Sousa _ casa em Azeitão | Paulo David _ Piscinas do Atlântico e Passeio Marítimo, Câmara de Lobos | Paulo Providência _ centro de saúde de Vila de Conde | Pedro B. Ravara, Nuno Vidigal, João P. Martins arquitectos _ instalações permanentes para a presidência portuguesa do conselho europeu | Pedro Domingos _ casa das janelas verdes | Promontório Arquitects _ Fluviário de Mora | Promontório Arquitectos _ Vivaci Guarda | Ricardo Bak Gordon _ escola secundária D. Dinis | Ricardo Bak Gordon _ pavilhão de Portugal na expozaragoza2008 | Ricardo Vieira de Melo _ casas nas Agras Norte | Ricardo Vieira de Melo _ live'in glicinias | RISCO/Manuel Salgado, Marino Fei e Tomás Salgado _ reconversão da marginal de Ponta Delgada | MASEA _ Almacén | Teresa Novais e Jorge Carvalho _ restaurante Gosho

O arquitecto Pedro Gadanho é o Comissário-geral sendo os Comissários Regionais os arquitectos Pedro Bandeira (Norte), Nuno Grande (Área Metropolitana do Porto), Pedro Jordão (Centro), Luís Santiago Baptista (Área Metropolitana de Lisboa), Ricardo Camacho (Sul) e Pedro Costa (Ilhas).

Revista GEO Edição de Junho
GEO Magazine June issue

About opening the latest issue of GEO
A text by FG

When, 24 years ago, at the age of 16, I started to become interested in photography, I didn’t want to photograph houses, but the people who lived in them. I only wanted architecture to serve as the stage for the short stories I would tell little by little when I would return from a trip, or after a simple day of picture-taking in Lisbon.

My first 15 years of images consisted mainly of photographing people on the street. Travelling to take pictures became an obsession. Back then, I liked to think that I would become a photographer for magazines like National Geographic or GEO, the European reference for travel photography and journalism. I had never worked for either, alas. I did not have the stories or images they felt deserved special attention or which simply had a complete and mature narrative, which is not surprising at the age of 16 or 17. They were single images of special moments grouped together in a personal diary that I rarely shared with others. Like any amateur, it was a simple desire to keep what I thought worth keeping. It was a hobby, pure and simple, and not a full-time job. My profession would always be architecture. Photography would fill in the intervals. Obviously, I got it wrong. After a number of years working as an architect and teacher, my path, for a whole number of reasons, took a different turn.

After all those years and increasingly removed from street reporting, two months ago I received an invitation to participate in the June edition of German GEO. They proposed that I open the magazine’s “showcase” page, curiously with an architectural image, which is an unexpected honour, seeing that it is not the magazine’s main theme. The chosen image, well-known from its reproduction in different specialist magazines, depicts a guide’s first day at work at the entrance to the Portugal Pavilion, designed by architect Ricardo Bak Gorden, at the World’s Fair in Saragossa in June 2008.

In some ways, this outcome in paper has felt like the completion of a circle, or the fulfilment of a desire I had almost forgotten, by including my images in a publication of this type. The unexpected feedback has been great, with many readers sending messages asking to see the series' remaining images along with various requests for copies.

Today I move in a editorial world parallel to that of travel magazines and with different responsibilities. This edition of GEO and the interest of its readership provides an excellent excuse to bring to ultimasreportagens some elements of this first body of work in which I learnt to photograph people at the right moment, waiting for light and controlling the shadows, essential factors that come together like layers in my daily work and which today mark my architectural photography.

I’ll choose some...


Portugal Convida - Barcelona | conferência de abertura com Eduardo Souto de Mora e Fernando Guerra
Portugal Convida - Barcelona | conference with Eduardo Souto de Moura and Fernando Guerra

Últimas 8 capas | Junho 2009
Latest 8 covers | June 2009

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1. last 2. latest, most recent; Latest is the superlative of late. adj You use latest to describe something that is the most recent thing of its kind. 3 adj You can use latest to describe something that is very new and modern and is better than older things of a similar kind.









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